ADHD a leky
Ahoj,syn 7 let ma ADHD mel odklad skoly,takze ted nastoupil do prvni tridy. Hned prvni tyden mel v notysku,ze velmi vyrusoval...druhy den jsem mluvila s ucitelkou a ta rikala,ye je chytry,ze ma vse brzo hotove co delaji a pak se nudi,takze si stoupne behem hodiny zhoupne se mezi lavicemi nebo jde koukat z okna nebo jde k ni,ze chce byt u ni.... tento tyden opet v notysku,ze vyrusoval a ze prosi o domluvu...No a jak to mam vysvetlit diteti, ktere ani za to nemuze jak se chova??? Vysvetlujeme horem dolem,slibujeme odmeny,ale nic platny....s psycholozkou jsme se domluvily,ze mu nechame cas se ve skole sadaptovat a uvidime jestli se daji leky,aby tu skolu zvladal nebo to zvladne bez nich...ucitelka souhlasila,ze nechce,aby ji v hodinach sedelo leky otupele "da se rict mimon" ktery ji nebude vnimat...ale vcera jsme byli pro vysledky na neurologii a dr rikala,ze netusi co to ucitelka mele za nesmysly,ze po tech lecich deti nejsou mimo,ale pomaha to mozku,aby tam probihala spravna mam dojem chemicka reakce ci co...tak jsem z toho divoka,kdo z nich ma pravdu?? Prosim poradite jake mate zkusenosti s tema lekama u vasich deti?? protoze ucitelka by byla radeji za asistenta nez za leky,ale vcera neurolozka rekla,ze kdyz vidi jak se syn projevuje v ordinaci,ze to vidi spis na prasky nez na asistenta,ale o tom co bude,ze rozhodne psycholozka...je to s nim hodne tezke,neposlechneje tvrdohlavej,takze vim,ze to s nim ucitelka nema lehke a proto bych byla rada,aby v te skole byl v klidu a nemel problemy,kdyt s nim ani nechti deti kamaradit,protoze je divokej a neposlusnej,jenze nikdo z nich nevi proc je takovy a proto bych mu rada nejakym zpusobem chtela pomoct,aby v te skole nebyl odstrkovany a povazovany za nevychovance atd...Dekuji za vase odpovedi
- 20.09.2018 19:32:32 - full.avl změnila kategorie otázky
Odpovědi (podle hodnocení / podle data)
-
20.9.2018 12:02
Mám dvě děti s ADHD, jeden má skoro 15,takže jsem už na tyto situace docela vycvičená, ten je cca od 6.třídy docela v pohodě, leccos pochopí a dokáže ovládnout. Byl medikován od první do 5 třídy. Ted bojujeme s nejmladším synem 8,5. 2 roky jsme to zvládali s odřenýma ušima a letos na poradu Dr. nasadili medikaci. Doporučuji návštěvu psychiatrie a poradit se tam. Něco se dá zvládnout bez léku, něco ne. U léků jsem psychicky bojovala u prvního syna,ale věřím, že to bylo správné rozhodnutí a pomohlo to všem. I jemu. Syn je mimoň celkově, často nevnímá. S léky dítě není mimo,ale pomáhají mu se soustředit. Žádnou otupělost jsem nikdy nepozorovala. Zařaďte vitamíny B,D a rybí tuk. Ale je to jen podpora. Asistent je taky cesta a požádejte o něj přes PPP, my ho doted nemáme a lituji toho. Musí se s ním jinak pracovat a učitelka to musí dětem vysvětlit. My měli u obou synu na první a druhou třídou učitelku skvělou. Nechtěla si stěžovat, ale chtěla pomoct všem. Bylo, je a bude to náročné. Držím pěsti, taky bojujeme. Ale běžte cestou PPP a psychiatrie, pak musí škola brát diagnozu v potaz. Jinak ne.
-
20.9.2018 12:33
Ještě jsem to neřešila u svého dítěte, ale jako učitelka můžu říct, že některým dětem léky zachránily školní prospěch i kamarády, protože jim pomohly se soustředit, lépe se učit a být svým chováním příjemnější pro okolí.
Ale u některých trvalo dost dlouho, než tu dávku vyladili. Takže je nutná i spolupráce s učitelkou, aby ona pak řekla, jestli dítě fakt není utlumené až moc.
On má potíže hned od rána? Většinou děti berou léky až o velké přestávce, kdy jim začíná klesat pozornost.
A přikláním se i k tomu zkusit domluvit, že po dokončení práce si může například listovat nějakou knihou, časopisem, kreslit si... Dělat něco, co by nerušilo děti, které ještě pracují. Jestli je šikovný, mohla by ho učitelka pasovat do role pomocníka - může pomoct těm, kdo si neví rady.
Když jsme měli dítě s velkou hyperaktivitou, mělo dovoleno se jít proběhnout po chodbě a hned se zase vrátit. Později dostalo asistentku. Pokud vám ji přiklepnou, je dobré, když můžete být při výběrovém řízení vy nebo aspoň třídní učitelka, aby to klapalo.
A ješte mě napadá, že madlalo by se k tomu asi dokázala vyjádřit fundovaně. -
20.9.2018 18:21
Pracuji v poradně, takže zkušenosti z této strany. Léky dnes už opravdu nejsou utlumovaci, měly by podporovat zrání mozku a pomoci dítěti se soustředit. Rodiče se často meditace bojí a vůbec se jako máma nedivím, ALE mnoho rodičů se nám po nasazení medikace vrací a jsou nadšení, litují, že nenasadili dřív. Asistent u hyperaktivního dítěte je těžká věc, u dětí s poruchami učení je jasné, jak mohou pomoci, ale u těchto dětí je to spíš o udržení pozornosti a to může zvládat i učitelka. Pokud je při práci rychlejší než spolužáci, měla by mít připravenou práci navíc, kterou ho zabaví, taky se mi osvědčilo využít chytrolina jako "asistenta" pro někoho z pomalejších spolužáků. Další problém je, že asistentů je málo a těch dobrých ještě mnohem méně a asi lepší být bez asistenta než mít špatného. Pomáhá nastavit pevný režim doma i ve škole, ale to už vám asi radilo tisíc lidí...
-
21.9.2018 20:33
Ja budem znieť asi trochu ako konšpirátor, ale veľmi nemám rada túto diagnózu, lebo podľa mňa je normálne, že dieťa chce byť aktívne, že chce niečo robiť a nie sedieť na zadku a nudiť sa. Nudiť sa deti naučia v škole Nemôžeme čakať, že všetky deti budú rovnaké a preto k nim ani nemôžeme pristupovať rovnako. Nepleťme si však rovnakosť s rovnocennosťou... Keď som chodila na alternatívku, nám šikovnejším dávali učiteľky špeciálne úlohy naviac alebo nás občas poslali aj k vyšším ročníkom (napr. na čítanie) a bolo to super, koľkokrát sme úlohy riešili spoločne a učiteľka sa zatiaľ osobne venovala pomalším. A to sme pritom naozaj boli zmes šikovných, priemerných, veľmi pomalých a dokonca aj postihnutých detí... Keď sa to človek naučí rešpektovať, je ľahšie takúto rôznorodú skupinu spojiť aj do kolektívu. Najhoršie, čo môžeme tomu dieťaťu urobiť je mu dať pocítiť, že je "iné ako ostatní". Samozrejme, že je jedinečné, ale nechcime po ňom, aby sa za každú cenu zaradilo do spoločnosti (čo asi dosiahnete tým sľubovaním odmien? asistent je rovnako zlý nápad), lebo potom mu vlastne dáme najavo, že do nej nepatrí Tým bude trpieť a bude sa staviať proti, nebude ochotné sa nijako prispôsobiť. Keď mu ukážeme, že vieme rešpektovať jeho jedinečnosť, bude aj ono ochotné rešpektovať nejaké spoločenské pravidlá... Mimochodom, ja sa ani nečudujem, že mnohé dnešné deti neudržia pozornosť (aj bez toho, aby na nich nalepili značku ADHD), majú milión hračiek, všetko to bliká, pípa, tie decká sú strašne prestimulované, nevedia, čo skôr chytiť do ruky a obrazovky kde si jedným klikom otvoria zas ďalšie blikajúce video na youtube celému tomu vôbec nepomáha...
-
20.9.2018 16:22
Když je dítě bystré, tak je dost časté, že udělá práci rychle a pak zlobí. Pokud má navíc ADHD, tak tím spíš. Já třeba prosila rodiče, ať takové děti vybaví sešitem se zajímavými úkoly, kterým se bude věnovat ve zbylém čase (nesmí být příliš jednoduché, to by ho dostatečně nezaujaly a zlobilo by stejně), případně starší děti už u mě mívaly označená cvičení v pracovních sešitech, která společně dělat nebudeme a mají si je v tomto čase udělat jako samostatnou práci. Nebo směly mít knížku na čtení.
Jinak radám odborníka bych se nebránila. Zvláště pokud se na nich odborníci shodují. Učitelka není speciální pedagog, ta spíš potřebuje radu co přesně váš syn potřebuje a co na něj platí. Je to škoda, když se kvůli zdravotním potížím s chováním ubíjí v dětech talent.