Maturita z ČJL - pracovní listy
Ahoj, letos budu maturovat. Mohl by mi nikdo prosím vysvětlit, jak probíhá ústní zkouška z českého jazyka ? Budeme mít prý nějaké pracovní listy. Knížky už mam skoro načtený, ale nějak nerozumím těm pracovním listům. Děkuji za odpověd
Odpovědi (podle hodnocení / podle data)
-
20.12.2014 23:20
Přijdeš, vylosuješ si otázku . Sedneš na potítko, dostaneš před sebe čistý papír a pracovní list, podle pracovního listu se řídíš o čem budeš mluvit. Co si pamatuji chtějí autora, něco o autorovi, čas dění, čas kdy bylo dílo napsáno, jaký literární druh to jak , jak je psán (chronologický,retrospektivní) , poté máš ukázku z díla , v té vyhledáváš různé druhy slov, které byly použity ( archaismy, vulgarismy, atd) . Jako poslední máš neumělecký text, já například měla úryvek z novin o dění na koncertu, popíšeš to samé jako v předchozím , určíš co to je (recenze,reportáž ) a to je tak vše . Ty listy ti hodně napoví Držím palce.
-
21.12.2014 10:07
vylosuješ si knížku ze svého seznamu a pak dostaneš dva listy na jednom budeš mít text z té knížky a ty musíš určit v které části knihy ukázka je a pak většinou záleží na učiteli co tě zkouší jaký pokládá otázky a tak podobně. Navíc já ten druhý text měla z doby co byla psaná kniha vytáhla jsem si báječná léta pod psa a text druhý byl ohledně sametové revoluce.
-
21.12.2014 10:39
Po nás učitelé například chtěli hrubý odhad toho kam ukázka patří (začátek, střed nebo konec knihy), potom chtěli stručně a krátce něco o autorovi (zařadit ho do nějaké doby a uvést někoho kdo s ním v té době psal nebo nějaká podobná díla), pak jsme přešli k samotnému rozebrání té konkrétní ukázky. Jestli je psaná v er nebo ich formě a důkaz. Pokud je psaná ich formou tak samozřejmě od koho, jak říkala Janzarka vyhledáš tam třeba archaismy a tak abys mohla podložit tvoje domněnky o ukázce. Nevím jak to bylo v jiných školách, ale u nás jsme byli hodnocené i za to jak moc nám museli učitelé zasahovat otázkami do projevu. A druhá část je neumělecký text. Jako příklad knížky ti uvedu Perníkovou chaloupku, zná ji každý tak pochopíš v jakým to je kontextu. Tento neumělecký text má tři druhy
1. úzce spjatý s uměleckým textem (umělecký: Perníková chaloupka; neumělecký: Recenze knihy Perníková chaloupka)
2. je spjat s uměleckým textem, ale ne přímo (umělecký: Perníková chaloupka; neumělecký: Jak upéct perník)
3. není vůbec napojen na umělecký text (umělecký: Perníková chaloupka; neumělecký: Rychlý svět motorek)
A pak znovu tento neumělecký text rozebíráš. Jestli je to článek, recenze,... No a potom zase podložíš svoje zjištění výrazy v textu.
Omlouvám se za tak dlouhý text, ale snad Ti to, alespoň trochu pomůže. A neboj já vytáhla knihu, kterou jsem ani nedočetla do konce (Horalka) a vytáhla jsem si ji s ukázkou z konce knihy a dala jsem to za jedna Takže hlavu vzhůru. Není to tak těžký jak to vypadá.